• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
9
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی:

مجلس از واکسن تولید داخل حمایت می‌کند/ غیرقابل اعتماد بودن واکسن آمریکایی برای سازندگان

  • کد خبر : 1480
  • 21 دی 1399 - 9:34
مجلس از واکسن تولید داخل حمایت می‌کند/ غیرقابل اعتماد بودن واکسن آمریکایی برای سازندگان
اسحاقی نماینده مردم شریف شهرستان های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت گفت: در کمیسیون بهداشت و درمان بیش از 18 جلسه برگزار شده و تعدادی از همکاران انستیتوپاستور، سرم‌سازی رازی، واکسن سازی و بنیاد برکت در این جلسات حضور داشته و نظراتشان را شنیده و از آنها حمایت بسیاری کرده و می‌کنیم.

سلمان اسحاقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در مورد واکسن کرونا اظهار کرد: چند موضوع در کمیسیون بهداشت در مورد بحث واکسن‌های خارجی مطرح است.

وی افزود: چون بیماری کرونا هنوز ناشناخته است و هر روز با یک ویژگی‌ و کدهای شناسایی جدید خودش را بروز می‌دهد، لازم است هنوز بررسی و تحقیقات علمی بیشتری روی این بیماری انجام شود.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اعضای کمیسیون بهداشت تاکید دارند حتما بر مبنای تحقیقات علمی و با صبر به کار رسیدگی شود.

بی اعتمادی شدید به غرب

اسحاقی در مورد اعتماد به واکسن‌های خارجی، عنوان کرد: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان شدیدا به غرب بی‌اعتماد هستند.

وی اظهار کرد: نظر، نگرانی و دغدغه مقام معظم رهبری نیز در این مورد کاملا درست است.

ورود خون‌های آلوده به ایران توسط فرانسه در دهه ۱۳۶۰

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به سابقه خون‌های آلوده اشاره کرد و گفت: کشور فرانسه در دهه ۱۳۶۰ وقتی که جنگ تحمیلی از سوی صدام به کشور ایران تحمیل شد، اقدام به صادرات خون‌های آلوده به ایدز، به کشور ایران کرد.

اسحاقی بیان کرد: این خون‌ها چون برای بیماران هموفیلی استفاده می‌شد سبب شد افراد زیادی را به بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا کند. طبق برخی آمارها حدود ۹۷۴ نفر به این بیماری مبتلا شدند و حدود ۲۰ نفر جان خود را از دست دادند.

وی اظهار کرد: صادرات خون‌های آلوده به کشور در زمانی که فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه و لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه بود اتفاق افتاد.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: در آن زمان در بحث ارسال خون‌های آلوده، فابیوس یکی از متهمان اصلی بود که در حال حاضر نیز باید به این مسئله توجه جدی داشته باشیم.

اسحاقی عنوان کرد: سه دهه قبل، فرانسه در اوج جنگ ایران و عراق این گونه بلایی سر کشور ما آورد. زمانی که کشور ایران تبدیل به یک ابرقدرت در منطقه نشده بود. اما امروز که ایران ابرقدرت منطقه از تمامی لحاظ است، غربی‌ها می‌خواهند به کشور ما فشار وارد کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کشورهای غربی قصد دارند با ترور شخصیت‌های علمی کشور و فشار آوردن‌ به ما به اهداف خود برسند که خوشبختانه به اهداف خودشان نرسیده‌اند.

وی گفت: با توجه به این همه تحریم و ترورهایی که از سوی غربی‌ها به کشور ما وارد شده و می‌شود، قطعا این کشورها قابل اعتماد نیستند.

اسحاقی در مورد واکسن تولید داخلی، بیان کرد: واکسن داخلی یکی از اساسی‌ترین درخواست‌های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است.

حمایت کمیسیون بهداشت و درمان از واکسن داخلی

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در کمیسیون بهداشت و درمان بیش از ۱۸ جلسه برگزار شده و تعدادی از همکاران انستیتوپاستور، سرم‌سازی رازی، واکسن سازی و بنیاد برکت در این جلسات حضور داشته و نظراتشان را شنیده و از آنها حمایت بسیاری کرده و می‌کنیم.

وی به صحبت‌های روز گذشته رئیس جمهور در خصوص شرکت کواکس اشاره کرد و گفت: کواکس مخفف دسترسی جهانی به واکسن کووید ۱۹ است. یکی از سه ستون برنامه بین المللی،  دسترسی به ابزارهای کووید ۱۹ است که سازمان جهانی بهداشت، کمیسیون اروپا و فرانسه در ماه آوریل آن را در پاسخ به دنیا‌گیری ویروس کرونا بنیان گذاشتند.

اسحاقی با بیان این‌که باز پای فرانسه در شرکت کواکس دیده می‌شود، ادامه داد: این برنامه با هدف ارائه دسترسی ابتکاری و عادلانه به روش‌های تشخیص، درمان و واکسن کرونا توسط دولت‌ها، نهادهای بهداشت جهانی، تولیدکنندگان، دانشمندان، بخش خصوص، جامعه مدنی، افراد نیکوکار و … طراحی شده و می‌خواهد همه را یکجا جمع و متمرکز کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد: کواکس می‌خواهد این اطمینان را بدهد که افراد از چهار گوشه جهان فارغ از سطح درآمد به محض آماده شدن واکسن به آن دسترسی داشته باشند.

وی با بیان این‌که هدف کواکس هدف خوبی است، افزود: مشکل ما هدف کواکس نیست بلکه مشکل ما بی‌اعتمادی است.

اسحاقی بیان کرد: اگر حتی کواکس در کنار سازمان جهانی بهداشت، اطلاعات و نوآوری در برابر همه‌گیری اثباتی جهانی واکسن از جمله هماهنگ کنندگان آن به شمار می‌آمد اما از دو بخش تشکیل شده است؛ قسمت تاسیسات که در حال انتقال سرمایه‌ها برای کشورها با درآمد بالاتر است و بخش دوم پیشبرد تعهد بازار است.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: باید به سمت تولید واکسن داخلی برویم.

وی در مورد واکسن‌هایی که بر پایه RNA و DNA که روی ژنتیک اثر دارد، اظهار کرد: یکی از دلایلی که کمسیون بهداشت و درمان مجلس اصرار دارد به سمت واکسن‌های داخلی برود به دلیل همین دو ویژگی است.

اسحاقی عنوان کرد: کشور ایران سابقه بیش از یک قرن در بحث واکسن سازی را دارد و در حال حاضر به عنوان یکی از کشورهایی هستیم که حرفی برای گفتن داریم. ان‌شاءالله تا چند روز آینده واکسن ایرانی که روی چند نفر امتحان شده نتیجه‌اش برای مردم گفته و به آن پرداخته خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: یکی از دلایلی که حتی مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند و گفتند که کشور ایران به دنبال واکسن داخلی برود به دلیل هیمن دو ویژگی بود.

وی با بیان این‌که کشور ایران یکبار از اعتمادی که به کشورهای اروپایی و غربی کرده لطمه خورده است، تاکید کرد: نکته اصلی که مهم است این بوده که علم جمهوری اسلامی در حال رشد است و از آن نتیجه گرفته‌ایم.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به نظر من مدت زمانی را که قرار است برای مذاکره با کشورهای خارجی بگذاریم را اگر به دانشمندان داخلی اجازه دهیم و نتیجه خروجی دانشمندان داخلی را ببینیم و عجله نکنیم بهتر است. چراکه هنوز بیماری کرونا آن طور که باید خودش را معرفی کند نکرده و هر روز یک ویژگی جدیدی از آن مشاهده می‌شود.

غیرقابل اعتماد بودن واکسن آمریکایی برای سازندگان

اسحاقی با بیان این‌که دانشمندان ما دارای سابقه بیش از یک قرن در بحث سرم و واکسن سازی هستند، خاطرنشان کرد: اگر مردم آمار ابتلای روزانه کرونا در کشورهای اروپا، آمریکا، انگلیس، فرانسه و … را نگاه کنند به این نتیجه خواهند رسید که واکسنی که این کشورها تولید می‌کنند حتی غیر قابل اعتماد برای خودشان است.

وی عنوان کرد: برخی از کشورها برای اختصاص واکسن به کشورهای دیگر شرط می‌گذارند. مثلا برای کشور ما هم شرط گذاشته و گفتند به شرطی این واکسن را به ایران خواهند داد که روی مردم ایران امتحان شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان شدیدا در مقابل این اقدام ایستادگی خواهند کرد و می‌دانیم که دولت نیز شدیدا در مقابل این شرط و پیشنهاد ایستادگی می‌کند.

به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم واکسن خارجی روی مردم ایران آزمایش کند

اسحاقی افزود: مردم مطمئن باشند دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه که حول محور مقام معظم رهبری حرکت می‌کنند به هیچ کشوری اجازه نخواهند داد که واکسن های خود را روی مردم ایران آزمایش کند.

وی در مورد نظر کمیسیون بهداشت در بحث خرید واکسن از کشورهای مطمئن، تصریح کرد: در حال حاضر کمیسیون بهداشت و درمان هیچ کشور مطمئنی در بحث خرید واکسن را شناسایی نکرده است.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون بهداشت و درمان فعلا حول شرکت کواکس که از چند شرکت دیگر تشکیل شده حرکت می‌کند و دولت، هیچ کشوری را نه برای خرید واکسن پیشنهاد داده و نه هیچ طرح موضوعی در کمیسیون بهداشت و درمان این خصوص انجام شده است.

اسحاقی در مورد حمایت دولت از تولید واکسن داخلی، بیان کرد: اگر به تاریخ و وضع کنونی کشور توجه کنیم مشاهده خواهیم کرد که چه خیانت‌هایی از سوی کشورهای غربی نسبت به کشور ما شده است.

وی ادامه داد: تاریخ نشان داده که کشور ایران چه افتخاراتی در خصوص واکسن و حوزه بهداشت و درمان داشته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اگر به وضع حال نگاه کنیم و ببینیم که واکسن‌های خارجی نتیجه داشته سوال این است که چرا این کشورها واکسن را در کشورهای خود بکار نگرفته‌اند؟

اسحاقی بیان کرد: تحریم‌ها باعث شد که کشور ایران بیشتر روی پای خودش بایستد.

وی گفت: در کشور ایران در کنار پروژه‌های علمی و تحقیقاتی که انجام می‌شود باید اجازه دهیم که بیشتر این فرصت برای دانشمندان داخلی باشد.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مطمئن هستم همانگونه که در سال‌های گذشته دانشمندان علوم پزشکی ما توانستند در خصوص واکسن‌های دیگر صاحب نظر باشند و خودشان را به دنیا معرفی کنند در حال حاضر نیز در یک بازه زمانی مشخصی و فرصت مناسبی می‌توانند این جایگاه را در دنیا به دست آورند.

اسحاقی خطاب به مردم تاکید کرد: بیماری کرونا هنوز به طور کامل شناخته نشده و شاید تغییراتی در خودش نشان داده و با شکل‌های جدیدی وارد شود و تنها چیزی که این روزها می‌تواند این خلاء را پر کند و کمک اساسی داشته باشد این است که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: از همه مردم خواهش می‌کنم با توجه به این‌که دانشمندان ما دارند سعی می‌کنند به تولید واکسن برسند این را بدانند که اگر واکسن هم تولید شود تا چند وقت پس از تزریق واکسن به هر شخص باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: لازم است همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند چراکه در این روزهایی که بحران اقتصادی مواجه هستیم اگر ان‌شاءالله مراجعه کننده به بیمارستان‌ها و استفاده از دارو کم باشد حتی در این موضوع می‌توانیم صرفه جویی کنیم. ما این روزها در حوزه بهداشت و درمان نیاز به صرفه‌جویی داریم که بتوانیم از امکانات پزشکی در جاهای دیگری استفاده کنیم.

لینک کوتاه : https://salmaneshaghi.ir/?p=1480

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزشگاه افتتاح موسسه هنر هیجان زندگی اقای قرایی امام جمعه شهر نیمبلوک انتخابات اینترنت 4G بیمارستان شهدای قاین تسهیل کالاهای کارگران راه جلسه بررسی نیازهای حوزه بعداشت و درمان جناب اقای خسروی حجه الاسلام والمسلمین شطی حجه الاسلام والمسلمین یعقوبی خرید تجهیزات پزشکی برای بخش مگا ICU خرید دستگاه پزشکی برای بیمارستان کوثر حاجی اباد دانشکده پزشکی قاین دانشگاه علوم پزشکی دکتر دژپسند دکتر رخشانی دیدار اسحاقی با نماینده ولی فقیه در خرسان جنوبی دیدار با شهرداران شهرستان قاینات دیدار با ویزر محترم امور اقتصادی و دارایی دیدار نوروزی راهپیمایی خودرویی 22 بهمن زرشک زیرکوه ساخت بیمارستان 64 تختخوابی زیرکوه ساخت راه آهن سلمان اسحاقی شهرستان قائنات عملیات اجرایی پروژه بزرگراهی قائنات قانون شفافیت آرا قاین قاینات مجلس مجلس شورای اسلامی مدارس کشور مراسم اجرایی 5890 واحد اقدام ملی مسکن ملانوری نماینده مردم شریف حوزه قاینات و زیرکوه نماینده کمیسیون بهداشت ورزش وزیر محترم راه و شهرسازی کارگاه ساخت دوبانده جاده قاین بیرجند یوم الله 22 بهمن